Nowe warszaty - niezbędna wiedza

Dzień DOBRY!

Przygotowaliśmy dla Was materiały, które zawierają niezbędne podstawy do zrozumienia tego, co się w muzyce dzieje. Bez przyswojenia, przećwiczenia z instrumentem, rozpisania po swojemu zawsze będziecie błądzić i napotykać problemy “nie do przejścia” przy improwizowaniu i tworzeniu własnych kompozycji.
A jeśli chodzi o covery, to wiedza pozwalająca zrozumieć budowę utworu, skali na jakiej jest oparta piosenka itd. diametralnie skraca czas potrzebny do zapamiętania kolejności akordów, dźwięków i struktury utworu.
Rozumiejąc jakie są zasady muzyki, nie będziecie się musieli uczyć za każdym razem na pamięć - będziecie tylko przekształcać to co już wiecie i wiele utworów będziecie w stanie zagrać “od ręki”.

Świadomie pominąłem techniczne aspekty grania na instrumencie, bo technika to kontakt z żywym instrumentem i dźwiękiem - o technice będę mówił na żywo, na warsztatach.

ARKUSZ Z PODSTAWOWĄ WIEDZĄ (schematyczny, tabelkowy) https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sxWucjYeJqjeLq-LT6ShgeEVN9yKd7hZrO8luEsBP-Q/edit?usp=sharing
Opis od Pana Radosława - przyda się do szybkiego powtórzenia całkowitych podstaw bez konieczności zaglądania do arkusza - warsztaty.pdf (736,7 KB)

Opis zakładek arkusza:
1. podstawowe pojęcia - słownik (źródeł wiedzy jest bardzo dużo, co powoduje sporo problemów w rozumieniu podstawowych pojęć. Słownik będzie aktualizowany na bieżąco i opieram go na podręcznikach do polskiej, formalnej edukacji muzycznej (F. Wesołowski, K.Sikorski.). I każdemu polecam to samo, jeśli chodzi o uniwersalną dla każdego instrumentu teorię muzyczną.

2.1. dźwięki na gryfie gitary (bez orientacji w tym, gdzie znajduje się jaki dźwięk, nie ma sensu nauka skali, budowy akordów, a co za tym idzie, nie da się swobodnie improwizować i dopasowywać do tego, co grają inni i tworzyć własnych utworów. Opisałem to systemem polskim - cis,es - w wolnej chwili dodam opcję zmiany na system zachodni)

2.2. dźwięki na gryfie basu (jw.)

3. podstawowe interwały (interwały to podstawa analizy tego, co się dzieje w harmonii utworu, skalach, akordach, melodii. Bez tej wiedzy jesteśmy jak budowniczy bez miarki.).

4. budowa trójdźwięków - gama C-dur (legendarna gama C-dur. Jest punktem wyjścia do budowy innych skali, zrozumienia budowy akordów, podstaw harmonii.).

Od razu odpowiadam na pytanie:
Co zrobić, jeśli nie mam wystarczająco dużo czasu, żeby przyswoić wszystko na najbliższe warsztaty?
Zakładki są ułożone etapami. Zacznij od pierwszej i idź w swoim tempie do następnej. Na początku każdego warsztatu będziemy robić powtórzenie i wprowadzenie na podstawie tej wiedzy, więc będzie można nadrobić - przynajmniej częściowo - luki.

2 polubienia